Yoga – Nieuwsbrief

November 2017

Hier volgt de tweede nieuwsbrief van The Art of Balance: Yoga.

The Art of Balance heeft nu driekwart jaar gedraaid. Sinds afgelopen augustus heb ik niet heel veel nieuws. Maar een aantal kleine dingetjes wil ik jullie niet onthouden mede omdat jullie hebben aan gegeven het leuk te vinden met enige regelmaat een nieuwsbrief te ontvangen.

Voor nu heb ik de volgende punten:

  1. Bericht in Rondom Ommen

Op 6 november heb ik een klein interviewtje gehad voor het plaatsen van een bericht over mijn yoga in het blad “Rondom Ommen”. Dit blad verschijnt een paar keer per jaar en wordt ook in Dedemsvaart huis aan huis verspreid. De volgende editie zal ergens in december verschijnen. Dus, houd die in de gaten! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

  1. Volgende periode; data enz.

Omdat eind november de eerste serie van 10 lessen (10 lessen + 2 inhaallessen) afloopt en in december een nieuwe serie begint geef ik jullie daarvoor hieronder de data. De tweede serie loopt van begin december tot Pasen. Er zitten wat vakanties enz.  in, dus het is even opletten op welke dinsdagen de lessen zijn.

De weken die uitvallen zijn:

Dinsdag 5 december vanwege Sinterklaas.

Eind december vallen 2 weken uit vanwege de kerstvakantie. Dus zijn er 2 yogalessen in december.

Dan weer starten op 9 januari 2018.

30 januari valt uit vanwege een week vakantie van mij. Dus er zijn 3 lessen in januari

In februari zijn er ook 3 lessen. 26/2 valt uit vanwege de voorjaarsvakantie.

Als laatste zijn er 4 lessen in maart.

 

Hieronder nog even de data waarop er wel les op een rij:

 

12/12 19/12 9/1 16/1 23/1 6/2 13/2 20/2 6/3 13/3 20/3 27/3  

 

  1. Studenten en hun ervaringen met yoga

In de afgelopen weken heb ik verslagen gelezen van studenten die ik yogales geef over hun ervaringen met delessen. Natuurlijk zijn er studenten die ook na de lessen niet veel met yoga hebben. Maar voor een aantal was het een positieve ervaring. Een aantal dingen vallen daarbij op. Ze geven eigenlijk altijd aan dat

  • Het pittiger is dan ze verwacht hadden. Eerst hadden ze ook weleens spierpijn na de les.
  • Dat na een paar lessen het beter wordt. Sommigen geven aan dat voetbaltraining of volleybaltraining na een paar lessen beter verloopt.
  • Een aantal geeft aan dat yoga hen helpt rustiger te worden doordat ze meer controle over hun gedachten krijgen.

Hieronder wat citaten van een paar studenten:

“…..Mijn lichaam was niet zo flexibel als dat ik verwacht had. Gedurende de lessen werd mijn flexibiliteit beter en werden de oefeningen steeds beter uitvoerbaar voor mij. Tevens heeft de yoga invloed gehad op mijn lichaamshouding, het bewust worden van je houding en de verschillende posities. Zelf zit ik veel ingezakt en heb ik een holle rug. Door yoga en de bijbehorende houdingen werd ik me hiervan pijnlijk bewust dat ik weinig anders gewent was.

Tot slot heeft yoga ook invloed gehad op mijn ademhaling. Ik was hier tot voorheen weinig mee bezig en me hier dan ook nog weinig van bewust. Het hier mee bezig zijn heeft me verder gebracht met het kunnen uitoefenen van de oefeningen en mijn focus te verbeteren……………

…………Door alleen daadwerkelijk met mezelf en de yoga bezig te zijn, verbeterde mijn focus. Dit zorgde ook voor een betere uitvoering van de oefeningen…………

……………De conclusie die ik kan trekken over yoga is dat yoga snel onderschat wordt. Zowel vanuit mezelf maar ook de mensen die ik heb gesproken over mijn lessen yoga. Veel mensen zien het als zen worden en rare houdingen voor ontspanning. Maar na deze ervaring kan ik zeggen dat yoga veel meer met je lichaam doet. Je brengt spieren in beweging die normaal te weinig in actie zijn. Maar ook het bezig zijn met houdingen maakt je bewust van je lichaam. De flexibiliteit en het hebben van balans en de daarbij behorende focus…..”

Therese

 

“…………………………Tijdens deze lessen was je fanatieker bezig dit vond ik erg leuk aan deze lessen. In het begin had ik er af en toe wel spierpijn aan over gehouden. Het kwam ook wel eens voor dat ik met heel veel spierpijn begon aan de les dat ik daarna juist stukken minder spierpijn had. …………………………..

……………………….Tijdens de lange ontspanning, aan het eind van de les,  kon ik wel goed mijn gedachten loslaten en viel ik vaak in slaap, dit heb ik als erg prettig ervaren……”

Larissa

 

“….Tijdens de eerste yoga sessies merkte ik dat ik niet heel flexibel was. Ik voelde voorafgaand aan de eerste sessies vaak weerstand en pijn/ongemak. Ik was vaak erg vermoeid en ik had nek- en rugklachten. Na een aantal sessies voelde ik vooruitgang………………..

…………………De periode waarin ik me nu bevind, laat me veel nadenken en piekeren waardoor ik erg onrustig ben. De rust die ik graag wil hebben kan ik terug vinden in yoga. Tijdens de yogasessie heb ik meer controle over mijn emoties en gedachten. Na iedere yogasessie voel ik me kalmer, minder gespannen en energieker…..”.

Lianne

 

“……………….Tijdens de volgende les merkte ik al dat het iets gemakkelijker ging. Ik had het minder warm en hield sommige houdingen langer vol. Na de teleurstellende ervaring van de eerste las was het tijdens de tweede les al iets beter. In de lessen hierop volgend kon ik wekelijks duidelijk verschil merken. De les werd week na week iets gemakkelijker. Dit was denk ik deels te wijten aan het feit dat mijn lichaam begon wekelijks een klein beetje fitter werd……………….

…………………..Aan het einde van de eerste les tijden de ontspanning kregen we de vraag of we ons ook daadwerkelijk ontspannen voelden. Ja absoluut………………………..

………………….Nu ik dit zo aan het schrijven ben besef ik me dat dat misschien wel het antwoord op yoga is. En dat dat is wat mensen zo aantrekt tot yoga. In contact komen met jezelf. Je bewust worden van je eigen lijf. En je bewust worden van je verantwoording die je draagt om voor je eigen lijf te zorgen…..”

Anjes

Dit zijn reacties van een paar studenten. Ik vind het mooi om te lezen dat de lessen zo positief worden ervaren. Voor mij een stimulans om ermee door te gaan!

Tot zover deze nieuwsbrief!

Voor nu een fijn weekend en tot de volgende les

Geke